Home            memory      a green, worn-out couch 
                grandmother                poem          
every jasmine                         backlash,
every backlash                     tear gas,
                healed with yogurt and onions

      women                     drumming 
  pots and pans 
           goddamns      hasbiyallahs

They work tanks, we know stones. 

2008                       Gaza bombings 
       ritual     watching TV 
                     grieving
   Egyptian belly dance music. 
                                    hatred and adoration, 
                                         dipping       bread in indulgence, 
          a child       breadless
dipped in          rubble . . . 

                    where I’m from            not a one-word answer. 
Be                                                      geared up. 
   hearing                                 a world other than yours 
                 you 
drink the sea 
blow another bubble                your bubble 
blow up another town of bodies                      

This is why we dance 
        father                    “Anger is a luxury we cannot afford.” 
      composed                                        when they ask 
smile                               answer
educate
              why we dance
       speak           dangerous 
         open              mouth 
raise          eyebrows
         point        fingers 
                     we dance
                  wounded feet          rhythm remains 
                                      dance 
                                          isn’t free 

 

Thea Birde
~

Thea Birde, 25 år, bosatt i Malmö, skriver poesi och studerar för närvarande på Biskops Arnö Författarskola. Hennes text är en tolkning av dikten This Is Why We Dance tagen ur Mohammed El-Kurds diktsamling Rifqa.

Mohammed El-Kurd är en palestinsk poet och aktivist. I debutdiktsamlingen Rifqa (2021) skriver han om sina upplevelser som palestinier, relaterade till sin upväxt i Sheikh Jarrah, ett område i östra Jerusalem, känt för konflikter kring markägande och tvångsvräkningar av palestinska familjer. Verket speglar El-kurds och hans familjs kamp mot fördrivning och ockupation. 

This is why we dance: 
Because screaming isn't free.