Home memory a green, worn-out couch
grandmother poem
every jasmine backlash,
every backlash tear gas,
healed with yogurt and onions
women drumming
pots and pans
goddamns hasbiyallahs
They work tanks, we know stones.
2008 Gaza bombings
ritual watching TV
grieving
Egyptian belly dance music.
hatred and adoration,
dipping bread in indulgence,
a child breadless
dipped in rubble . . .
where I’m from not a one-word answer.
Be geared up.
hearing a world other than yours
you
drink the sea
blow another bubble your bubble
blow up another town of bodies
This is why we dance
father “Anger is a luxury we cannot afford.”
composed when they ask
smile answer
educate
why we dance
speak dangerous
open mouth
raise eyebrows
point fingers
we dance
wounded feet rhythm remains
dance
isn’t free
Thea Birde, 25 år, bosatt i Malmö, skriver poesi och studerar för närvarande på Biskops Arnö Författarskola. Hennes text är en tolkning av dikten This Is Why We Dance tagen ur Mohammed El-Kurds diktsamling Rifqa.
Mohammed El-Kurd är en palestinsk poet och aktivist. I debutdiktsamlingen Rifqa (2021) skriver han om sina upplevelser som palestinier, relaterade till sin upväxt i Sheikh Jarrah, ett område i östra Jerusalem, känt för konflikter kring markägande och tvångsvräkningar av palestinska familjer. Verket speglar El-kurds och hans familjs kamp mot fördrivning och ockupation.
This is why we dance:
Because screaming isn't free.